Uczniowie uczestniczyli w dwóch wykładach nt.:
1. Podstawy działania reaktorów jądrowych
2. Podstawy energetyki jądrowej
W ramach wykładu przybliżono uczniom pojęcie reaktora jądrowego. Omówiono reakcje, jakie w nim zachodzą oraz to, w jaki sposób kontrolowany jest przebieg tych reakcji. Opisano przeznaczenie i działanie wszystkich najważniejszych układów i elementów konstrukcyjnych reaktora. Wyjaśniono, do czego wykorzystywane są dziś reaktory jądrowe, zarówno te badawcze, jak i energetyczne, a w tym kontekście działanie reaktora Maria.
Podczas wykładów przedstawiona została zasada działania elektrowni jądrowej. Omówione były różne typy reaktorów energetycznych. Prowadzący porównał też elektrownie jądrowe z innymi rodzajami elektrowni, poruszając przy tym kwestię paliwa, odpadów, ekonomii, ekologii i bezpieczeństwa.
W laboratorium dydaktycznym uczniowie wykonali pomiary promieniowania jonizującego różnych materiałów z zastosowaniemdydaktycznego licznika Geigera-Müllera i dwóch scyntylacyjnych detektorów promieniowania kosmicznego CosmicWatch. Dokonali analizy i interpretacji otrzymanych wyników.
Celem ww. badań było zwiększenie świadomości wszechobecności występowania promieniowania jonizującego, przekazanie wiedzy nt. jego pochodzenia, zapoznanie z metodyką wykonywania pomiarów.