Przedmiotowe zasady oceniania
Wychowanie fizyczne
1. Skala ocen
W ocenianiu cząstkowym, semestralnym i rocznym stosowane są następujące stopnie:
6 - celujący
5 - bardzo dobry
4 - dobry
3 - dostateczny
2 - dopuszczający
1 - niedostateczny
2. Przedmiot oceny
Podstawą oceny jest średnia arytmetyczna z:
- Systematyczność i aktywność ucznia
- Postawa ucznia
- Wiadomości i umiejętności
Systematyczność i aktywność ucznia:
Jest to najważniejsza ocena, którą Uczeń otrzymuje za systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach w minionym miesiącu kalendarzowym.
Przez aktywność rozumie się:
- regularny i aktywny udział w lekcji WF
- stosunek do zajęć
- zaangażowanie
Systematyczność oceniana jest według poniższego klucza:
5
Od 91%- 100% aktywnego uczestnictwa w zajęciach
4
Od 81% do 90% aktywnego uczestnictwa w zajęciach
3
Od 71% do 80% aktywnego uczestnictwa w zajęciach
2
Od 60% do 70% aktywnego uczestnictwa w zajęciach
1
Poniżej 60% aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- Uczeń ma prawo do 2 nieprzygotowań w semestrze bez podawania przyczyny, które nie wliczają się do comiesięcznego oceniania systematyczności i aktywności.
- Usprawiedliwienia od rodziców uwzględniane są przed daną lekcją.
Postawa ucznia
- Strój sportowy - podczas zajęć z wychowania fizycznego obowiązuje zmiana ubioru:
- koszulka - biała, klasyczna, z krótkim rękawem.
- krótkie ciemne spodenki, ewentualnie spodnie dresowe.
- obuwie - z podeszwą nierysującą parkietu, zalecana jasna.
- na zajęciach fizycznych w trosce o bezpieczeństwo zdejmuje się i pozostawia w szatni przedmioty takie jak: zegarek, biżuterie (łańcuszek, bransoletki, kolczyki, pierścionki) i tym podobne.
- na zajęcia uczeń nie wnosi sprzętu elektronicznego tj: telefon, tablet, odtwarzacz muzyki, słuchawki i tym podobne.
- stosunek do innych uczniów,
- stosowanie zasady „Fair play”
- szanowanie sprzętu, przyborów, przyrządów i dbanie o porządek w szatni
Wiadomości i umiejętności
- Oceniania może być wiedza ucznia z zakresu zrealizowanych tematów. Ocenie podlega wiedza zdobyta podczas zajęć zgodnych z realizacją podstawy programowej, np. znajomość przepisów danej dyscypliny sportu, opis prawidłowej techniki wykonania danego ćwiczenia, czy elementu technicznego i/lub stosowanie odpowiedniej terminologii przy tym opisie.
- Sprawdzian z wiedzy może zostać przeprowadzony w formie ustnej, pisemnej lub w formie pracy domowej. W przypadku, gdy uczeń nie będzie miał możliwości otrzymania pozytywnej oceny z zakresu systematyczność i aktywności, nauczyciel może zamiast tego ocenić ucznia na podstawie jego wiedzy.
- Umiejętności i poziom sprawności ruchowej ucznia ocenia się za pomocą wybranych prób testów sprawności fizycznej tj.: EUROFIT, MTSF, Indeks Zuchory, Coopera, elementów technicznych z zespołowych gier sportowych, na przykład: koszykówka - dwutakt, rzuty do kosza, kozłowanie, piłka siatkowa - odbicia sposobem górnym i dolnym, zagrywka, piłka ręczna - poruszanie się z piłką, podania, rzuty, obrona, piłka nożna - prowadzenie piłki, podania, przyjęcia i strzały do bramki.
- Oceniając umiejętności i poziom sprawności ruchowej ucznia, bierze się pod uwagę wysiłek wkładany w poprawę sprawności, umiejętności i wiadomości.
- W przypadku nieobecności na sprawdzianie, uczeń ma dwa tygodnie na zaliczenie, w przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną.
Szczegółowe kryteria oceny semestralnej
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- w danym semestrze uzyskał same oceny bardzo dobre w zakresie systematyczności i aktywności
- reprezentował szkołę w zawodach sportowych lub regularnie uczęszczał na pozalekcyjne zajęcia SKS
- ma nienaganną postawę koleżeńską i stosuje zasadę „Fair play”
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w danym semestrze uzyskał same oceny bardzo dobre w zakresie systematyczności i aktywności
- ma nienaganną postawę koleżeńską i stosuje zasady „Fair play”
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- jego średnia z ocen za systematyczność i aktywność i/lub wiadomości wynosi więcej niż 3,75
- ma nienaganną postawę koleżeńską i stosuje zasady „Fair play”
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- jego średnia z ocen za systematyczność i aktywność i/lub wiadomości wynosi więcej niż 2,75
- jego postawa jest zgodna z duchem „Fair-play”
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- jego średnia z ocen za systematyczność i aktywność i/lub wiadomości wynosi więcej niż 1,75
- jego postawa jest zgodna z duchem „Fair-play”
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- jego średnia z ocen za systematyczność i aktywność i/lub wiadomości wynosi mniej niż 1,74
- jego postawa nie jest zgodna z duchem „Fair-play”
Nieklasyfikowanie – otrzymuje uczeń za:
- frekwencję poniżej 50% - rozumianej jako łączna obecność na lekcji w formie ćwiczący lub niećwiczący.
Dokumenty