Język hiszpański
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH Z JĘZYKÓW OBCYCH
W CLXV Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA JEST ZGODNY Z:
- Statutem CLXV Liceum ogólnokształcącego w Warszawie oraz Zasadami Wewnętrznego Oceniania Uczniów
- Podstawą programową dla języków obcych nowożytnych - III etap edukacyjny
- Rozporządzeniem MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
ZADANIA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
- Kontrola i ocena pracy ucznia służy ukazaniu jej pozytywnych efektów i stanowi ważny czynnik motywujący do dalszej nauki
- Ocenianie i informacja zwrotna mają za zadanie:
- dostarczanie uczniom informacji o postępach i trudnościach w nauce, posiadanych wiadomościach i umiejętnościach oraz wskazanie ewentualnych braków,
- wdrażanie uczniów do samooceny i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy,
- motywowanie uczniów do systematycznej pracy i osiągania coraz lepszych wyników oraz pomoc w planowaniu dalszego samodzielnego rozwoju uczniów,
- dostarczanie nauczycielowi informacji o poziomie osiąganych przez uczniów umiejętności, wskazanie kierunku ich dalszej pracy,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej
- dostarczanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji o osiągnięciach ich dzieci, trudnościach i uzdolnieniach.
NARZĘDZIA KONTROLI
Postępy nauczania i osiągnięcia uczniów będą oceniane na podstawie:
- prac klasowych dotyczących poszczególnych umiejętności językowych (środki językowe, rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, reagowanie na wypowiedzi, przetwarzanie wypowiedzi)
- testów diagnostycznych
- kartkówek – zapowiedzianych i niezapowiedzianych krótkich testów, sprawdzających stopień opanowania materiału z 1-3 ostatnich lekcji;
- wypowiedzi ustnych np. odpowiedzi na pytania, reakcji w sytuacjach codziennych, opisu obrazka, odgrywania scenek (przy wystawianiu oceny pod uwagę brane są: zawartość rzeczowa, stopień komunikatywności przekazu, poprawność językowa – bogactwo słownictwa, poprawność form gramatycznych, poprawność fonetyczna – akcent, intonacja, melodyka przekazu);
- wypowiedzi pisemnych
- zadań domowych;
- gotowości uczniów do podejmowania dodatkowych zadań np. udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych;
- zaangażowania ucznia w pracę na lekcji.
ZASADY OCENIANIA I DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ
- Przedmiotowy System Oceniania jest oparty na zasadzie sprawiedliwości.
- Uczniowie są informowani o systemie oceniania, kryteriach i wymaganiach edukacyjnych na pierwszej lekcji tzw. organizacyjnej.
- W szkole stosuje się dwa sposoby oceniania: bieżące i klasyfikujące.
- Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie postępów i rozwoju ucznia, sprawdzenie skuteczności zastosowanych metod i technik nauczania, rozpoznanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia, nakreślenie kierunku dalszej pracy, przekazanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach.
- Ocenianie klasyfikujące (na koniec semestru i roku szkolnego) ma na celu przekazanie uczniowi, rodzicom, opiekunom prawnym i nauczycielom obraz postępów, aktywności i osiągnięć z języków obcych pod koniec pewnej części programu nauki (np. koniec semestru / roku szkolnego).
- Ocenianiu podlegają następujące rodzaje aktywności ucznia: prace klasowe, testy diagnostyczne, kartkówki, odpowiedzi ustne, wypowiedzi pisemne, prace domowe, ćwiczenia wykonywane w klasie, prace projektowe indywidualne i grupowe, aktywność na zajęciach, udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych.
- Na lekcji uczeń powinien posiadać podręcznik, zeszyt ćwiczeń (jeśli taki jest) oraz zeszyt przedmiotowy. Brak któregokolwiek z nich traktowany jest jak nieprzygotowanie.
- W ciągu semestru uczeń ma prawo zgłosić trzykrotne nieprzygotowanie do zajęć. Nieprzygotowania odznaczane są jako ‘nieprzygotowanie’ (np), które odnotowywane jest w dzienniku elektronicznym Librus. Nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji. Uczeń zgłaszający brak pracy domowej ma obowiązek nadrobienia zaległości i okazania wykonanej pracy nauczycielowi na następnej lekcji. W przypadku zgłoszenia przez ucznia kolejnych nieprzygotowań nauczyciel ma prawo zadać dodatkową pracę domową.
- Uczniowi nie przysługuje prawo zgłoszenia nieprzygotowania w dniu pracy klasowej, bądź zapowiedzianej kartkówki.
- Aktywność na lekcji może być oceniana w dodatkowy sposób wskazany przez nauczyciela.
- Za niewykonywanie zadań, poleceń nauczyciela oraz utrudnianie pracy innym, uczeń otrzymuje znak ,,-". Pięć minusów oznacza ocenę niedostateczną.
- Po każdym omówionym dziale nauczyciel sprawdza poziom opanowanych wiadomości w wybranej przez siebie formie. W przypadku nauczania tradycyjnego, w ciągu semestru przewiduje się co najmniej jedną pracę klasową, zapowiedzianą uczniom minimum tydzień przed planowanym terminem.
- W przypadku nauczania zdalnego o formie sprawdzenia wiedzy ucznia decyduje nauczyciel.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub zapowiedzianej kartkówce z powodu dłuższej niż jednodniowa usprawiedliwionej nieobecności, powinien zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu zaliczenia zaległości w czasie nieprzekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły.
- Uczeń nieobecny z przyczyn losowych na ostatniej lekcji ma obowiązek przygotować się do zajęć we własnym zakresie (wykonać pracę domową oraz nadrobić omawiane zagadnienia).
- W przypadku jednodniowej nieobecności w dniu pracy klasowej lub egzaminu próbnego uczeń pisze je następnego dnia lub w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Uczeń przyłapany na ściąganiu otrzymuje ocenę niedostateczną bez prawa do poprawienia oceny.
- Kartkówki sprawdzają wiadomości z 1-3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane. O możliwości/konieczności poprawienia kartkówek każdorazowo decyduje nauczyciel. Z reguły nie podlegają one poprawie, ale w przypadku szczególnie ważnych zagadnień, nauczyciel może zdecydować o konieczności poprawy. Czas trwania kartkówki nie powinien przekraczać 15 minut.
- Sprawdzone i ocenione kartkówki nauczyciel powinien oddać w ciągu tygodnia, natomiast prace klasowe w ciągu 14 dni.
- Uczeń ma prawo przystąpić do poprawy oceny niekorzystnej z pracy klasowej w terminie ustalonym przez nauczyciela.
- Prace pisemne ucznia dostępne są do wglądu rodzicom podczas dni otwartych.
- Ocena śródroczna (roczna) jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią arytmetyczną. Ma na nią wpływ także postawa ucznia, jego zaangażowanie i wkład pracy podczas lekcji i w domu. O ocenie decyduje praca ucznia w ciągu całego semestru, roku, a nie tylko intensywna praca w końcowym okresie nauki.
- Ocena roczna obejmuje osiągnięcia uczniów w I i II semestrze nauki.
- Nauczyciel informuje ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Jeżeli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji może być nieklasyfikowany z przedmiotu.
- Oceny za umiejętności i wiadomości wystawiane są w stopniach w skali 1-6.
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie (+) oraz (-) przy ocenie zbliżającej się do górnej lub dolnej granicy podanej skali.
- Sprawdziany i kartkówki oceniane są zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego:
0-30 % - 1
31-40 % - 1+
41-45 % - 2-
46-50 % - 2
51-55 % - 2+
56-62 % - 3-
63-69 % - 3
70-75 % - 3+
76-80 % - 4-
81-85 % - 4
86-90 % - 4+
91-95 % - 5-
96-98 % - 5
99 - 100% - 6
- W przypadku istotnych zagadnień związanych z wymaganiami maturalnymi nauczyciel może ustalić inny (niż wymaganie zaliczenia na ocenę dopuszczającą) sposób zaliczenia materiału.
- Wymagania edukacyjne obejmują:
- na ocenę dopuszczającą – wiadomości i umiejętności łatwe dla ucznia, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu; dopuszcza się pewne braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej;
- na ocenę dostateczną – wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, całkowicie niezbędne do dalszej nauki, bezpośrednio użyteczne w życiu codziennym i ewentualnej pracy zawodowej;
- na ocenę dobrą – wiadomości i umiejętności nieco trudniejsze, złożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbędne do dalszej edukacji;
- na ocenę bardzo dobrą – wiadomości i umiejętności trudne, złożone i nietypowe, przy wykazywaniu się którymi dopuszcza się niewielkie braki;
- na ocenę celującą – pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, także trudniejszych i złożonych, mających charakter problemowy, twórczy, wymagających korzystania z różnych źródeł wiedzy.
- Roczną lub śródroczną ocenę celującą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne, oraz uzyskał za nie, co najmniej 50% ocen celujących, jak również spełnia dwa z następujących kryteriów: bierze udział w konkursach z języków obcych i odnosi sukcesy na etapie pozaszkolnym, bierze udział w dodatkowych pracach projektowych (międzynarodowych lub szkolnych), wykonuje ćwiczenia dodatkowe wskazane przez nauczyciela.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie, co najmniej 50% ocen bardzo dobrych, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny bardzo dobre.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie, co najmniej 50% ocen dobrych, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny dobre.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, sprawdziany, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie, co najmniej 50% ocen dostatecznych, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny dostateczne.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie, co najmniej 50% ocen dopuszczających, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny dopuszczające.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej za pierwszy semestr roku szkolnego, uczeń ma obowiązek zaliczyć wymagane wiadomości i umiejętności z pierwszego semestru realizując program naprawczy.
Opracował: Zespół nauczycieli języków obcych
Dokumenty