Język polski
I. Na ocenę z języka polskiego składają się:
1. Wypracowania klasowe – wypowiedź argumentacyjna.
2. Testy Język polski w użyciu: czytanie ze zrozumieniem oraz notatka syntetyzująca.
3. Sprawdziany ze znajomości każdej epoki literackiej po skończeniu jej omawiania. / Testy historycznoliterackie.
4. Sprawdziany (testy, kartkówki) ze znajomości treści lektury przed omówieniem.
5. Sprawdziany ze znajomości lektury po omówieniu.
6. Kartkówki z trzech ostatnich tematów.
7. Odpowiedzi ustne z trzech ostatnich tematów.
8. Wypowiedzi monologowe.
9. Prezentacje. / Projekty.
10. Praca na lekcji, praca w grupach, aktywność.
II. Zasady oceniania i pracy na lekcjach języka polskiego zgodne z wymogami egzaminacyjnymi i Statutem szkoły
1. Wypowiedź argumentacyjna, test historycznoliteracki, także test Język polski w użyciu oceniane są według kryteriów oceniania CKE.
2. Prace pisemne, sprawdziany, testy, kartkówki, projekty, odpowiedzi ustne są pracami samodzielnymi. W przypadku stwierdzenia pracy niesamodzielnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i traci prawo do jej poprawy.
3. Ocenianiu mogą podlegać prace grupowe. Taką samą ocenę otrzymują wszyscy uczniowie w grupie lub otrzymują różne oceny, zależnie od dokonanego przez nich wkładu pracy.
4. Uczeń ma obowiązek posiadać na lekcji wymagane przez nauczyciela pomoce naukowe (np. podręcznik, lektura w trakcie omawiania, przekazana przez nauczyciela karta pracy), uczestniczyć w zajęciach oraz swoim zachowaniem nie utrudniać prowadzenia lekcji.
5. Uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze (trzy w klasie humanistycznej). Każde następne nieprzygotowanie równoznaczne jest z oceną niedostateczną.
6. Nieprzygotowanie, brak wymaganych pomocy naukowych należy zgłosić na początku lekcji.
7. Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania w przypadku wcześniej zapowiedzianych prac (wypracowanie, test, sprawdzian, kartkówka, wypowiedź monologowa, prezentacja/projekt).
8. Dłuższe formy pisemne sprawdzania wiadomości i umiejętności są zapowiadane co najmniej na tydzień przed przeprowadzeniem i wpisane do dziennika lekcyjnego. Kartkówka z trzech ostatnich tematów nie musi być zapowiedziana.
9. Uczeń ma obowiązek przystąpienia do wszystkich zapowiedzianych prac w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności pisze daną pracę w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności uczeń pisze pracę w dniu, w którym pojawia się w szkole.
10. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, może przystąpić do poprawy w wyznaczonym przez nauczyciela terminie wspólnym dla całej klasy.
11. Wyznaczony termin sprawdzianu przez nauczyciela jest traktowany jako pierwszy nawet w przypadku, kiedy uczeń jest nieobecny. Nie dotyczy to tylko uczniów, których nieobecność jest spowodowana chorobą trwającą dłużej niż trzy dni, a te nieobecności są usprawiedliwione przez opiekuna prawnego w terminie.
12. Sprawdzianów/kartkówek z treści lektury przed omówieniem nie można poprawiać.
13. Uczeń, który nie uzyskał przynajmniej połowy pozytywnych ocen ze sprawdzianów/kartkówek z treści lektury nie otrzyma pozytywnej oceny śródrocznej/rocznej.
14. Wszystkie sprawdziany z epok historycznoliterackich muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Brak zaliczenia jest równoznaczny z wystawieniem niedostatecznej oceny śródrocznej lub rocznej.
15. Uczeń nieobecny krócej niż 5 dni ma obowiązek na bieżąco uzupełniać zaległości, a na zajęcia musi być przygotowany. W przypadku nieobecności dłuższej niż 5 dni uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w ciągu tygodnia.
16. Poprawy sprawdzianów (II termin i w wyjątkowych sytuacjach dodatkowy termin wyznaczony przez nauczyciela) nie może przekraczać terminu 30 dni od I terminu wyznaczonego przez nauczyciela.
17. Nie ma popraw z zaliczenia I semestru (w przypadku otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej śródrocznej i przystąpienia do sprawdzianu zaliczającego semestr I w trakcie trwania II semestru).
18. Uczeń, który w klasie maturalnej zadeklaruje chęć zdawania matury z języka polskiego na poziomie rozszerzonym powinien uzyskać pozytywne oceny z prac obejmujących materiał z podstawy programowej na poziomie rozszerzonym (tj. sprawdziany z lektur, testy historycznoliterackie, wypracowania). Niespełnienie tego warunku skutkuje oceną niedostateczną na koniec klasy czwartej.
III. Progi procentowe
Niedostateczny – 0% - 40%
Dopuszczający – 41% - 55%
Dostateczny – 56% - 75%
Dobry – 76% - 90%
Bardzo dobry – 91% - 98%
Celujący – 99%-100%
Dokumenty
- Przedmiotowe ocenianie z języka polskiegorok szkolny 2024/2025