• Język polski

        • I. Na ocenę z języka polskiego składają się:

          1. Wypracowania klasowe – wypowiedź argumentacyjna.

          2. Testy Język polski w użyciu: czytanie ze zrozumieniem oraz notatka syntetyzująca.

          3. Sprawdziany ze znajomości każdej epoki literackiej po skończeniu jej omawiania. / Testy historycznoliterackie.

          4. Sprawdziany (testy, kartkówki) ze znajomości treści lektury przed omówieniem.

          5. Sprawdziany ze znajomości lektury po omówieniu.

          6. Kartkówki z trzech ostatnich tematów.

          7. Odpowiedzi ustne z trzech ostatnich tematów.

          8. Wypowiedzi monologowe.

          9. Prezentacje. / Projekty.

          10. Praca na lekcji, praca w grupach, aktywność.

          II. Zasady oceniania i pracy na lekcjach języka polskiego zgodne z wymogami egzaminacyjnymi i Statutem szkoły

          1. Wypowiedź argumentacyjna, test historycznoliteracki, także test Język polski w użyciu oceniane są według kryteriów oceniania CKE.

          2. Prace pisemne, sprawdziany, testy, kartkówki, projekty, odpowiedzi ustne są pracami samodzielnymi. W przypadku stwierdzenia pracy niesamodzielnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i traci prawo do jej poprawy.

          3. Ocenianiu mogą podlegać prace grupowe. Taką samą ocenę otrzymują wszyscy uczniowie w grupie lub otrzymują różne oceny, zależnie od dokonanego przez nich wkładu pracy.

          4. Uczeń ma obowiązek posiadać na lekcji wymagane przez nauczyciela pomoce naukowe (np. podręcznik, lektura w trakcie omawiania, przekazana przez nauczyciela karta pracy), uczestniczyć w zajęciach oraz swoim zachowaniem nie utrudniać prowadzenia lekcji.

          5. Uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze (trzy w klasie humanistycznej). Każde następne nieprzygotowanie równoznaczne jest z oceną niedostateczną.

          6. Nieprzygotowanie, brak wymaganych pomocy naukowych należy zgłosić na początku lekcji.

          7. Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania w przypadku wcześniej zapowiedzianych prac (wypracowanie, test, sprawdzian, kartkówka, wypowiedź monologowa, prezentacja/projekt).

          8. Dłuższe formy pisemne sprawdzania wiadomości i umiejętności są zapowiadane co najmniej na tydzień przed przeprowadzeniem i wpisane do dziennika lekcyjnego. Kartkówka z trzech ostatnich tematów nie musi być zapowiedziana.

          9. Uczeń ma obowiązek przystąpienia do wszystkich zapowiedzianych prac w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności pisze daną pracę w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności uczeń pisze pracę w dniu, w którym pojawia się w szkole.

          10. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, może przystąpić do poprawy w wyznaczonym przez nauczyciela terminie wspólnym dla całej klasy.

          11. Wyznaczony termin sprawdzianu przez nauczyciela jest traktowany jako pierwszy nawet w przypadku, kiedy uczeń jest nieobecny. Nie dotyczy to tylko uczniów, których nieobecność jest spowodowana chorobą trwającą dłużej niż trzy dni, a te nieobecności są usprawiedliwione przez opiekuna prawnego w terminie.

          12. Sprawdzianów/kartkówek z treści lektury przed omówieniem nie można poprawiać.

          13. Uczeń, który nie uzyskał przynajmniej połowy pozytywnych ocen ze sprawdzianów/kartkówek z treści lektury nie otrzyma pozytywnej oceny śródrocznej/rocznej.

          14. Wszystkie sprawdziany z epok historycznoliterackich muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Brak zaliczenia jest równoznaczny z wystawieniem niedostatecznej oceny śródrocznej lub rocznej.

          15. Uczeń nieobecny krócej niż 5 dni ma obowiązek na bieżąco uzupełniać zaległości, a na zajęcia musi być przygotowany. W przypadku nieobecności dłuższej niż 5 dni uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w ciągu tygodnia.

          16. Poprawy sprawdzianów (II termin i w wyjątkowych sytuacjach dodatkowy termin wyznaczony przez nauczyciela) nie może przekraczać terminu 30 dni od I terminu wyznaczonego przez nauczyciela.

          17. Nie ma popraw z zaliczenia I semestru (w przypadku otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej śródrocznej i przystąpienia do sprawdzianu zaliczającego semestr I w trakcie trwania II semestru).

          18. Uczeń, który w klasie maturalnej zadeklaruje chęć zdawania matury z języka polskiego na poziomie rozszerzonym powinien uzyskać pozytywne oceny z prac obejmujących materiał z podstawy programowej na poziomie rozszerzonym (tj. sprawdziany z lektur, testy historycznoliterackie, wypracowania). Niespełnienie tego warunku skutkuje oceną niedostateczną na koniec klasy czwartej.

          III. Progi procentowe

          Niedostateczny – 0% - 40%

          Dopuszczający – 41% - 55%

          Dostateczny – 56% - 75%

          Dobry – 76% - 90%

          Bardzo dobry – 91% - 98%

          Celujący – 99%-100%

      • Dokumenty