Informatyka
§ 1. WPROWADZENIE
Przedmiotowe zasady oceniania są dokumentem zawierającym informacje o wymaganiach i kryteriach, stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, są podporządkowane zasadom wewnątrzszkolnego oceniania i są spójne z podstawą programową w zakresie nauczania informatyki i przyjętym do realizacji programem nauczania z informatyki.
Skróty stosowane w niniejszym dokumencie:
PZO - Przedmiotowe zasady oceniania na lekcjach informatyki
ZWO – Zasady wewnątrzszkolnego oceniania
Ustawa - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (ze zmianami)
Najważniejszym celem kształcenia informatycznego jest rozwój umiejętności myślenia komputacyjnego, skupienie na kreatywnym rozwiązywaniu problemów z rożnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki w tym programowania.
§ 2. OGÓLNE ZASADY OCENIANIA
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z PZO i ZWO.
2. Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia, np.: wypowiedzi ustne, aktywność na lekcji, sprawdziany praktyczne, prace domowe, kartkówki/testy/quizy, projekty, udział w konkursach.
3. Ocena jest jawna dla ucznia i rodzica/opiekuna prawnego. O ocenach bieżących uczeń jest informowany w momencie ich uzyskania, a rodzice poprzez dziennik elektroniczny.
4. Sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (poprzez dziennik elektroniczny lub słownie na lekcji). Do sprawdzianu podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może wykonać sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy powinien uczynić to w terminie do 2 tygodni po przybyciu do szkoły. W przypadku odmowy wykonania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
5. Sprawdzian, z którego uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, może poprawić w terminie ustalonym przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni.
6. Przy poprawianiu sprawdzianu (jeden raz) i wykonaniu w drugim terminie kryteria oceniania nie zmieniają się, a uzyskana ocena z poprawy wstawiana jest do dziennika.
7. Kartkówki / testy / quizy nie są zapowiadane, nie podlegają poprawie, trwają nie dłużej niż 15 minut i obejmują zakres materiału z trzech ostatnich lekcji.
8. Sprawdzone i ocenione prace nauczyciel omawia w klasie.
9. Uczeń ma prawo w ciągu semestru do zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji: 1 raz przy jednej godzinie lekcyjnej w tygodniu, 2 razy przy dwóch lub trzech godzinach lekcyjnych w tygodniu. Zgłoszenia dokonuje podczas sprawdzania listy obecności. Zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji nie dotyczy sprawdzianów, zapowiedzianych kartkówek i prac domowych długoterminowych. Po wykorzystaniu ww. limitu nauczyciel może postawić ocenę niedostateczną.
10. Praca ucznia (elektroniczna) musi zostać zarchiwizowana (zapisana) na komputerze ucznia w wyznaczonym przez nauczyciela folderze. Ćwiczenia/zadania przeznaczone do sprawdzenia muszą być jednoznacznie opisane według polecenia nauczyciela.
11. Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić wiadomości.
12. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Za najważniejsze traktuje się oceny ze sprawdzianów i zadań praktycznych wykonywanych na lekcji.
13. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, będą stosowane przepisy ZWO.
14. Uczeń, który otrzymał niedostateczną ocenę śródroczną lub był nieklasyfikowany w I okresie nauki, zobowiązany jest do zaliczenia pierwszego semestru do końca marca w danym roku szkolnym.
15. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie lub orzeczenie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
§ 3. PROCENTOWA SKALA OCEN
Sprawdziany są oceniane przez nauczyciela a ich wyniki ogłoszone nie później 2 tygodnie po sprawdzianie.
Nauczyciel przeprowadza krótką analizę popełnionych przez uczniów błędów. Sprawdziany oraz kartkówki są oceniane zgodnie z wymaganą ilością punktów na daną ocenę. Pozostałe formy są oceniane na bieżąco.
Sposób wystawiania oceny:
Procenty
Ocena
Skrót
99% - 100%
celujący
6 (cel.)
91% - 98%
bardzo dobry
5 (bdb.)
76% - 90%
dobry
4 (db.)
56% - 75%
dostateczny
3 (dst.)
41% - 55%
dopuszczający
2 (dop.)
poniżej 41%
niedostateczny
1 (ndst.)
Oceny mogą być różnicowane poprzez stosowanie znaków „+” i „–”
Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych, nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
§ 4. ZASADY WYSTAWIANIA OCEN ROCZNYCH
1. Zasady oceniania uczniów w klasie pierwszej zakres podstawowy zawiera Załącznik nr 1P PZO.
2. Zasady oceniania uczniów w klasie pierwszej zakres rozszerzony zawiera Załącznik nr 1R PZO.
3. Zasady oceniania uczniów w klasie drugiej zakres podstawowy zawiera Załącznik nr 2P PZO.
4. Zasady oceniania uczniów w klasie drugiej zakres rozszerzony zawiera Załącznik nr 2R PZO.
5. Zasady oceniania uczniów w klasie trzeciej zakres podstawowy zawiera Załącznik nr 3P PZO.
6. Zasady oceniania uczniów w klasie trzeciej zakres rozszerzony zawiera Załącznik nr 3R PZO.
7. Zasady oceniania uczniów w klasie czwartej zawiera Załącznik nr 4 PZO.
Warunki uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych reguluje Statut szkoły w dziale WZO (od §84 do §85).
§ 5. UWAGI KOŃCOWE
Nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania, pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju. Nauczyciel informuje rodziców o wymaganiach i kryteriach oceniania, o aktualnym stanie rozwoju i postępach w nauce. Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o problemach ucznia, nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.
W przypadkach nie objętych przedmiotowymi zasadami oceniania obowiązują regulacje zawarte w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
Dokumenty
- Przedmiotowe zasady oceniania na lekcjach informatyki w CLXV LO w Warszawierok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 1 zakres podstawowyrok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 1 zakres rozszerzonyrok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 2 zakres podstawowyrok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 2 zakres rozszerzonyrok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 3 zakres podstawowyrok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 3 zakres rozszerzonyrok szkolny 2024/2025
- Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny / klasa 4rok szkolny 2024/2025