• Informatyka

        • § 1. WPROWADZENIE

          Przedmiotowe zasady oceniania są dokumentem zawierającym informacje o wymaganiach i kryteriach, stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, są podporządkowane zasadom wewnątrzszkolnego oceniania i są spójne z podstawą programową w zakresie nauczania informatyki i przyjętym do realizacji programem nauczania z informatyki.

          Skróty stosowane w niniejszym dokumencie:

          PZO - Przedmiotowe zasady oceniania na lekcjach informatyki

          ZWO – Zasady wewnątrzszkolnego oceniania

          Ustawa - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (ze zmianami)

          Najważniejszym celem kształcenia informatycznego jest rozwój umiejętności myślenia komputacyjnego, skupienie na kreatywnym rozwiązywaniu problemów z rożnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki w tym programowania.

          § 2. OGÓLNE ZASADY OCENIANIA

          1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z PZO i ZWO.

          2. Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia, np.: wypowiedzi ustne, aktywność na lekcji, sprawdziany praktyczne, prace domowe, kartkówki/testy/quizy, projekty, udział w konkursach.

          3. Ocena jest jawna dla ucznia i rodzica/opiekuna prawnego. O ocenach bieżących uczeń jest informowany w momencie ich uzyskania, a rodzice poprzez dziennik elektroniczny.

          4. Sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (poprzez dziennik elektroniczny lub słownie na lekcji). Do sprawdzianu podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może wykonać sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy powinien uczynić to w terminie do 2 tygodni po przybyciu do szkoły. W przypadku odmowy wykonania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

          5. Sprawdzian, z którego uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, może poprawić w terminie ustalonym przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni.

          6. Przy poprawianiu sprawdzianu (jeden raz) i wykonaniu w drugim terminie kryteria oceniania nie zmieniają się, a uzyskana ocena z poprawy wstawiana jest do dziennika.

          7. Kartkówki / testy / quizy nie są zapowiadane, nie podlegają poprawie, trwają nie dłużej niż 15 minut i obejmują zakres materiału z trzech ostatnich lekcji.

          8. Sprawdzone i ocenione prace nauczyciel omawia w klasie.

          9. Uczeń ma prawo w ciągu semestru do zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji: 1 raz przy jednej godzinie lekcyjnej w tygodniu, 2 razy przy dwóch lub trzech godzinach lekcyjnych w tygodniu. Zgłoszenia dokonuje podczas sprawdzania listy obecności. Zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji nie dotyczy sprawdzianów, zapowiedzianych kartkówek i prac domowych długoterminowych. Po wykorzystaniu ww. limitu nauczyciel może postawić ocenę niedostateczną.

          10. Praca ucznia (elektroniczna) musi zostać zarchiwizowana (zapisana) na komputerze ucznia w wyznaczonym przez nauczyciela folderze. Ćwiczenia/zadania przeznaczone do sprawdzenia muszą być jednoznacznie opisane według polecenia nauczyciela.

          11. Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić wiadomości.

          12. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Za najważniejsze traktuje się oceny ze sprawdzianów i zadań praktycznych wykonywanych na lekcji.

          13. W przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, będą stosowane przepisy ZWO.

          14. Uczeń, który otrzymał niedostateczną ocenę śródroczną lub był nieklasyfikowany w I okresie nauki, zobowiązany jest do zaliczenia pierwszego semestru do końca marca w danym roku szkolnym.

          15. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie lub orzeczenie PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

          § 3. PROCENTOWA SKALA OCEN

          Sprawdziany są oceniane przez nauczyciela a ich wyniki ogłoszone nie później 2 tygodnie po sprawdzianie.

          Nauczyciel przeprowadza krótką analizę popełnionych przez uczniów błędów. Sprawdziany oraz kartkówki są oceniane zgodnie z wymaganą ilością punktów na daną ocenę. Pozostałe formy są oceniane na bieżąco.

          Sposób wystawiania oceny:

          Procenty

          Ocena

          Skrót

          99% - 100%

          celujący

          6 (cel.)

          91% - 98%

          bardzo dobry

          5 (bdb.)

          76% - 90%

          dobry

          4 (db.)

          56% - 75%

          dostateczny

          3 (dst.)

          41% - 55%

          dopuszczający

          2 (dop.)

          poniżej 41%

          niedostateczny

          1 (ndst.)

           

          Oceny mogą być różnicowane poprzez stosowanie znaków „+” i „–”

          Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych, nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.

          § 4. ZASADY WYSTAWIANIA OCEN ROCZNYCH

          1. Zasady oceniania uczniów w klasie pierwszej zakres podstawowy zawiera Załącznik nr 1P PZO.

          2. Zasady oceniania uczniów w klasie pierwszej zakres rozszerzony zawiera Załącznik nr 1R PZO.

          3. Zasady oceniania uczniów w klasie drugiej zakres podstawowy zawiera Załącznik nr 2P PZO.

          4. Zasady oceniania uczniów w klasie drugiej zakres rozszerzony zawiera Załącznik nr 2R PZO.

          5. Zasady oceniania uczniów w klasie trzeciej zakres podstawowy zawiera Załącznik nr 3P PZO.

          6. Zasady oceniania uczniów w klasie trzeciej zakres rozszerzony zawiera Załącznik nr 3R PZO.

          7. Zasady oceniania uczniów w klasie czwartej zawiera Załącznik nr 4 PZO.

          Warunki uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych reguluje Statut szkoły w dziale WZO (od §84 do §85).

          § 5. UWAGI KOŃCOWE

          Nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania, pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju. Nauczyciel informuje rodziców o wymaganiach i kryteriach oceniania, o aktualnym stanie rozwoju i postępach w nauce. Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o problemach ucznia, nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.

          W przypadkach nie objętych przedmiotowymi zasadami oceniania obowiązują regulacje zawarte w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.

      • Dokumenty