• Matematyka

        • POSTANOWIENIA OGOLNE

          1. Nauczyciel przedmiotu może zmienić kolejność realizowanych zagadnień i rozszerzać omawiane treści zgodnie z potrzebami uczniów.

          2. Nauczyciel może wykorzystywać dodatkowe źródła informacji (m.in. materiały autorskie, filmy, zadania z innych zbiorów, tablice matematyczne, literaturę naukową i popularno-naukową, czasopisma, Internet, programy edukacyjne, wykłady i inne).

          ZESZYTY I INNE WYMAGANIA FORMALNE

          1. Uczeń obowiązany jest posiadać notatki z przeprowadzonych zajęć dydaktycznych i prac domowych, przyrządy do kreślenia figur i wykresów, kalkulator (na polecenie nauczyciela), tablice matematyczne. W czasie lekcji nie dopuszcza się korzystania z telefonów komórkowych, dyktafonów i in. urządzeń elektronicznych.

          SPOSOBY SPRAWDZANIA

          1. Sprawdziany, testy (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem).

          2. Kartkówki z bieżącego materiału (nie muszą być zapowiedziane).

          3. Odpowiedzi ustne (ew. praca w grupach, prezentacja pracy domowej, referaty, prezentacje multimedialne itp.).

          4. Zestawy zadań dodatkowych.

          5. Zadane projekty.

          6. Konkursy i olimpiady przedmiotowe.

          SPOSOBY OCENIANIA

          1. Nauczyciel wystawiając ocenę kieruje się następującymi kryteriami:

          • poprawność merytoryczna;
          • logika i jasność wypowiedzi;
          • rozumienie pojęć i znajomość twierdzeń i definicji;
          • zastosowanie wiedzy przedmiotowej do rozwiązywania problemów;
          • stosowanie języka matematycznego do formułowania myśli.

          2. Prace pisemne oceniane w skali:

          a) sprawdziany, kartkówki oraz wszystkie sprawdziany wiedzy i umiejętności półroczne:

          Przedział procentowy maksymalnej liczby punktów

          ocena

          0% - 40%

          niedostateczny

          41% - 55%

          dopuszczający

          56% -75%

          dostateczny

          76% - 90%

          dobry

          91% - 98%

          bardzo dobry

          99%-100%

          celujący

           

          b) sprawdziany poziomu przygotowania do egzaminu maturalnego, sprawdziany roczne:

          Przedział procentowy maksymalnej liczby punktów

          ocena

          0% - 29%

          niedostateczny

          30% - 37%

          dopuszczający minus

          38% - 55%

          dopuszczający

          56% - 59%

          dopuszczający plus

          60% - 65%

          dostateczny minus

          66% - 71%

          dostateczny

          72% - 79%

          dostateczny plus

          80% - 91%

          dobry

          92% - 97%

          dobry plus

          98% - 100%

          bardzo dobry

          3. Wszystkie formy pisemne zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę.

          4. Kartkówki sprawdzają bieżące wiadomości i umiejętności ucznia z trzech ostatnich lekcji. Kartkówki nie podlegają poprawie, mogą być niezapowiedziane, a czas ich trwania nie przekracza 15 minut.

          5. Sprawdziany mierzą osiągnięcia edukacyjne uczniów na określonym przez nauczyciela etapie nauczania. Sprawdzian z przedmiotu jest zapowiadany (i odnotowany w dzienniku lekcyjnym) co najmniej na tydzień przed planowanym terminem i poprzedza go powtórzenie. Dopuszcza się tylko jeden sprawdzian w tym samym dniu i nie więcej niż trzy w tym samym tygodniu. Sprawdziany powinny być ocenione i omówione w terminie nieprzekraczającym piętnastu dni roboczych od dnia ich napisania.

          6. Sprawdzone i ocenione prace pisemne są przedstawiane do wglądu uczniom i rodzicom, a następnie przechowywane przez nauczyciela w Liceum do końca roku szkolnego.

          7. Uczeń, który ze sprawdzianu lub kartkówki otrzymał ocenę niedostateczną, na swoją prośbę lub rodzica (prawnego opiekuna), może, za zgodą nauczyciela i w ustalonym przez niego terminie, sfotografować pracę w celu weryfikacji popełnionych błędów. Praca nie może być udostępniana osobom trzecim, nie może być publikowana na forach internetowych.

          8. W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek ustalić dodatkowy termin pisania pracy klasowej w terminie do 1 tygodnia po powrocie do szkoły.

          9. W sytuacji nieobecności usprawiedliwionej ucznia (np.: choroba udokumentowana na podstawie zwolnienia lekarskiego, obóz sportowy, zawody) może on skorzystać z prawa do ustalenia indywidualnego terminu poprawy.

          10. Uczeń ma prawo raz poprawić każdy sprawdzian w ciągu 2 tygodni od wpisania oceny do dziennika. Poprawa nie dotyczy oceny bardzo dobrej. Uczeń zgłasza nauczycielowi chęć poprawy oceny. W szczególnych uzasadnionych przypadkach termin ulega wydłużeniu.

          11. Ocena semestralna i końcowo roczna nie jest średnią arytmetyczna uzyskanych ocen cząstkowych. Najważniejsze są oceny ze sprawdzianów, testów, potem kartkówek i odpowiedzi ustnych następnie te z prac domowych, pracy w grupach.

          12. Przy wystawianiu oceny semestralnej brany jest także pod uwagę wkład pracy, aktywność, systematyczność i postępy ucznia.

          13. Do uzyskania oceny pozytywnej, konieczne jest zaliczenie wszystkich sprawdzianów.

          14. Nauczyciel może podwyższyć uczniowi ocenę roczną gdy uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności z tego przedmiotu w czasie, którego dotyczy ocenianie oraz minimalna frekwencja ucznia wynosi 80% w okresie od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do wystawienia proponowanych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

          15. Podwyższenie oceny może nastąpić po napisaniu przez ucznia pracy sprawdzającej poziom wiedzy i umiejętności za okres półrocza/ roku; nauczyciel może odstąpić od jej przeprowadzenia, jeśli uczeń wykona lub poprawi wszystkie wskazane przez nauczyciela prace.

          16. W przypadku nieobecności na lekcjach uczeń ma obowiązek samodzielnie nadrobić zrealizowany w tym czasie materiał.

          17. W przypadku promocji warunkowej uczeń jest zobowiązany do zaliczenia materiału poprzedniej klasy w ciągu bieżącego roku szkolnego. Tryb i formę zaliczenia uczeń ustala indywidualnie z nauczycielem.

          18. Uczeń, który w klasie maturalnej zadeklaruje chęć zdawania matury z matematyki na poziomie rozszerzonym powinien uzyskać pozytywne oceny z prac obejmujących materiał z podstawy programowej na poziomie rozszerzonym.

          MOŻLIWOŚĆ I FORMY POPRAWIANIA PROPONOWANEJ OCENY ROCZNEJ

          1. Statut szkoły ustala następujący tryb uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:

          • uczeń niezwłocznie po zapoznaniu się z przewidywaną śródroczną lub roczną oceną klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych zwraca się do nauczyciela uczącego danego przedmiotu z pisemną prośbą o jej podwyższenie wraz z uzasadnieniem;
          • nauczyciel po otrzymaniu prośby sprawdza, czy uczeń spełnia wymagania formalne (brak nieusprawiedliwionych nieobecności oraz frekwencja min. 80 %)
          • po sprawdzeniu powyższych danych, nauczyciel informuje ucznia o odmowie podwyższenia oceny lub wyznacza mu termin przeprowadzenia testu lub też wskazuje inne rozwiązanie przewidziane w Statucie szkoły (pracy pisemna sprawdzającej poziom wiedzy i umiejętności za okres półrocza/ roku lub wykonanie/poprawienie wszystkie wskazanych przez nauczyciela prac).

          NIEPRZYGOTOWANIE DO LEKCJI

          1. W trakcie całego semestru uczeń może zgłosić 2 razy nieprzygotowanie do zajęć.

          2. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie niezwłocznie po rozpoczęciu lekcji, przed odczytaniem listy obecności.

          3. Nieprzygotowanie nie obowiązuje:

          • na wszystkich zapowiedzianych pisemnych formach sprawdzania wiedzy
          • na trzy tygodnie przed klasyfikacją
          • przy rozliczeniu prac długoterminowych

          4. Każde następne nieprzygotowanie - ocena niedostateczna. W sytuacjach wyjątkowych (losowych) nauczyciel może usprawiedliwić nieprzygotowanie ucznia do zajęć.

          ZASADY WYSTAWIANIA OCEN SEMESTRALNYCH

          1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz posiada wiedzę i umiejętności trudniejsze i złożone, mające charakter problemowy, twórczy, wymagający korzystania z różnych źródeł wiedzy, rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania matematycznie, a także spełnia jeden z poniższych warunków:

          • z sukcesem uczestniczy w konkursach i olimpiadach matematycznych
          • umiejętnie dokonuje analizy problemów, stawia hipotezy i samodzielnie potrafi je uzasadnić bądź obalić
          • potrafi nietypowo rozwiązywać napotkane problemy

          2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

          • posiada pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
          • zna i rozumie wszystkie twierdzenia, wie w jakich sytuacjach i jak z nich korzystać
          • zna i rozumie wszystkie definicje i algorytmy
          • samodzielnie rozwiązuje złożone zadania teoretyczne i praktyczne
          • biegle posługuje się zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu problemów w sytuacjach nietypowych
          • biegle posługuję się terminologią matematyczną w wypowiedziach pisemnych i ustnych
          • dba o estetykę i logiczną spójność swych wypowiedzi pisemnych

          3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który

          • posiada wiedzę i umiejętności określone programem nauczania w niepełnym zakresie, ale wykraczającym poza treści podstawowe
          • zna twierdzenia, definicje i algorytmy, potrafi je stosować
          • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne
          • z zadaniami trudniejszymi radzi sobie przy pomocy nauczyciela
          • sprawnie posługuje się terminologią matematyczną

          4. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który

          • posiada wiedzę i umiejętności określone programem nauczania w zakresie ograniczonym do treści podstawowych
          • zna twierdzenia, definicje i algorytmy
          • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności

          5. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który

          • nie opanował w pełni podstawowych pojęć, ale posiada wiedzę i umiejętności określone programem nauczania, które są konieczne do kontynuowania nauki.
          • spełnia wymagania formalne ustalone przez nauczyciela
          • zna podstawowe twierdzenia, definicje i algorytmy
          • rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności

          6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą

          SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O WYNIKACH W NAUCE

          1. Rodzice są informowani o postępach ucznia zgodnie z ogólnoszkolnym harmonogramem spotkań z rodzicami - przez wychowawcę oraz na wywiadówkach bezpośrednio z nauczycielem uczącym przedmiotu, a także przez dziennik elektroniczny Librus.

          PRACA ZDALNA

          1. W sytuacji zawieszenia zajęć możliwa jest praca zdalna z zespołami klasowymi oraz zdalne ocenianie. Dokonuje się to za pośrednictwem przeznaczonych do tego celu platform edukacyjnych i aplikacji (np. Office 365).

          Zdalne nauczanie może odbywać się przez:

          • wysyłanie prac/poleceń/zadań/materiałów drogą elektroniczną (np. w Librusie);
          • przeprowadzanie zdalnych lekcji/ spotkań online (Teams) z poszczególnymi klasami lub indywidualnie z uczniami (w razie potrzeby konsultacji); przeprowadzanie prac klasowych generowanych przez aplikację MS Forms, do których uczniowie uzyskują dostęp za pośrednictwem linków;
          • za pomocą telefonu i aplikacji np. Whatsup.

          2. Ocenianie w takiej sytuacji może polegać na:

          • ocenie aktywności ucznia na lekcji online;
          • ocenie dłuższej odpowiedzi ucznia w czasie trwania lekcji online;
          • ocenie pracy klasowej w MS Forms;
          • ocenie prac pisemnych/zadań/ćwiczeń odesłanych przez ucznia drogą elektroniczną nauczycielowi.

          3. Poprawa oceny może odbywać się na podstawie zasad ustalonych indywidualnie przez nauczyciela, zgodnie z dostępnymi, powyższymi możliwościami ograniczonego kontaktu bezpośredniego lub pośredniego z uczniem. Metody pracy i oceniania nauczyciel może modyfikować w zależności od zmieniających się warunków pracy, dostosowując je do danych okoliczności (np. braku dostępu do Internetu czy drukarki).

      • Dokumenty