• Język niemiecki

        •  

          PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

          OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH Z JĘZYKÓW OBCYCH

          W CLXV Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie

           

          PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA JEST ZGODNY Z:

          1. Statutem CLXV Liceum ogólnokształcącego w Warszawie oraz Zasadami Wewnętrznego Oceniania Uczniów
          2. Podstawą programową dla języków obcych nowożytnych - III etap edukacyjny
          3. Rozporządzeniem MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych

          ZADANIA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA

          1. Kontrola i ocena pracy ucznia służy ukazaniu jej pozytywnych efektów i stanowi ważny czynnik motywujący do dalszej nauki
          2. Ocenianie i informacja zwrotna mają za zadanie:
          • dostarczanie uczniom informacji o postępach i trudnościach w nauce, posiadanych wiadomościach i umiejętnościach oraz wskazanie ewentualnych braków,
          • wdrażanie uczniów do samooceny i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy,
          • motywowanie uczniów do systematycznej pracy i osiągania coraz lepszych wyników oraz pomoc w planowaniu dalszego samodzielnego rozwoju uczniów,
          • dostarczanie nauczycielowi informacji o poziomie osiąganych przez uczniów umiejętności, wskazanie kierunku ich dalszej pracy,
          • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej
          • dostarczanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji o osiągnięciach ich dzieci, trudnościach i uzdolnieniach.

          NARZĘDZIA KONTROLI

          Postępy nauczania i osiągnięcia uczniów będą oceniane na podstawie:

          • prac klasowych dotyczących poszczególnych umiejętności językowych (środki językowe, rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, reagowanie na wypowiedzi, przetwarzanie wypowiedzi)
          • testów diagnostycznych
          • kartkówek – zapowiedzianych i niezapowiedzianych krótkich testów, sprawdzających stopień opanowania materiału z 1-3 ostatnich lekcji;
          • wypowiedzi ustnych np. odpowiedzi na pytania, reakcji w sytuacjach codziennych, opisu obrazka, odgrywania scenek (przy wystawianiu oceny pod uwagę brane są: zawartość rzeczowa, stopień komunikatywności przekazu, poprawność językowa – bogactwo słownictwa, poprawność form gramatycznych, poprawność fonetyczna – akcent, intonacja, melodyka przekazu);
          • wypowiedzi pisemnych
          • zadań domowych;
          • gotowości uczniów do podejmowania dodatkowych zadań np. udział w konkursach,  olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych;
          • zaangażowania ucznia w pracę na lekcji.

          ZASADY OCENIANIA I DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ

          1. Przedmiotowy System Oceniania jest oparty na zasadzie sprawiedliwości.
          2. Uczniowie są informowani o systemie oceniania, kryteriach i wymaganiach edukacyjnych na pierwszej lekcji tzw. organizacyjnej.
          3. W szkole stosuje się dwa sposoby oceniania: bieżące i klasyfikujące.
          4. Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie postępów i rozwoju ucznia, sprawdzenie skuteczności zastosowanych metod i technik nauczania, rozpoznanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia, nakreślenie kierunku dalszej pracy, przekazanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji   o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach.
          5. Ocenianie klasyfikujące (na koniec semestru i roku szkolnego) ma na celu przekazanie uczniowi, rodzicom, opiekunom prawnym i nauczycielom obraz postępów, aktywności i osiągnięć z języków obcych pod koniec pewnej części programu nauki (np. koniec semestru / roku szkolnego).
          6. Ocenianiu podlegają następujące rodzaje aktywności ucznia: prace klasowe, testy diagnostyczne, kartkówki, odpowiedzi ustne, wypowiedzi pisemne, prace domowe, ćwiczenia wykonywane w klasie, prace projektowe indywidualne i grupowe, aktywność na zajęciach, udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych.
          7. Na lekcji uczeń powinien posiadać podręcznik, zeszyt ćwiczeń (jeśli taki jest) oraz zeszyt przedmiotowy. Brak któregokolwiek z nich traktowany jest jak nieprzygotowanie.
          8. W ciągu semestru uczeń ma prawo zgłosić trzykrotne nieprzygotowanie do zajęć.  Nieprzygotowania odznaczane są jako ‘nieprzygotowanie’ (np), które odnotowywane jest w dzienniku elektronicznym Librus.  Nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji. Uczeń zgłaszający brak pracy domowej ma obowiązek nadrobienia zaległości i okazania wykonanej pracy nauczycielowi na następnej lekcji. W przypadku zgłoszenia przez ucznia kolejnych nieprzygotowań nauczyciel ma prawo zadać dodatkową pracę domową.
          9. Uczniowi nie przysługuje prawo zgłoszenia nieprzygotowania w dniu pracy klasowej, bądź zapowiedzianej kartkówki.
          10. Aktywność na lekcji może być oceniana w dodatkowy sposób wskazany przez nauczyciela.
          11. Za niewykonywanie zadań, poleceń nauczyciela oraz utrudnianie pracy innym, uczeń otrzymuje znak ,,-".  Pięć minusów oznacza ocenę niedostateczną.
          12. Po każdym omówionym dziale nauczyciel sprawdza poziom opanowanych wiadomości w wybranej przez siebie formie. W przypadku nauczania tradycyjnego, w ciągu semestru przewiduje się co najmniej jedną pracę klasową, zapowiedzianą uczniom minimum tydzień przed planowanym terminem.
          13. W przypadku nauczania zdalnego o formie sprawdzenia wiedzy ucznia decyduje nauczyciel.
          14. Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub zapowiedzianej kartkówce z powodu dłuższej niż jednodniowa usprawiedliwionej nieobecności, powinien zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu zaliczenia zaległości w czasie nieprzekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły.  
          15. Uczeń nieobecny z przyczyn losowych na ostatniej lekcji ma obowiązek przygotować się do zajęć we własnym zakresie (wykonać pracę domową oraz nadrobić omawiane zagadnienia).
          16. W przypadku jednodniowej nieobecności w dniu pracy klasowej lub egzaminu próbnego uczeń pisze je następnego dnia lub w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
          17. Uczeń przyłapany na ściąganiu otrzymuje ocenę niedostateczną bez prawa do poprawienia oceny.
          18. Kartkówki sprawdzają wiadomości z 1-3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane. O możliwości/konieczności poprawienia kartkówek każdorazowo decyduje nauczyciel. Z reguły nie podlegają one poprawie, ale w przypadku szczególnie ważnych zagadnień, nauczyciel może zdecydować o konieczności poprawy. Czas trwania kartkówki nie powinien przekraczać 15 minut.
          19. Sprawdzone i ocenione kartkówki nauczyciel powinien oddać w ciągu tygodnia, natomiast prace klasowe w ciągu 14 dni.
          20. Uczeń ma prawo przystąpić do poprawy oceny niekorzystnej z pracy klasowej w terminie ustalonym przez nauczyciela.
          21. Prace pisemne ucznia dostępne są do wglądu rodzicom podczas dni otwartych.
          22. Ocena śródroczna (roczna) jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych, ale nie jest ich średnią arytmetyczną. Ma na nią wpływ także postawa ucznia, jego zaangażowanie i wkład pracy podczas lekcji i w domu. O ocenie decyduje praca ucznia w ciągu całego semestru, roku, a nie tylko intensywna praca w końcowym okresie nauki.
          23. Ocena roczna obejmuje osiągnięcia uczniów w I i II semestrze nauki.
          24. Nauczyciel informuje ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
          25. Jeżeli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji może być nieklasyfikowany z przedmiotu.
          26. Oceny za umiejętności i wiadomości wystawiane są w stopniach w skali 1-6.
          27. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie (+) oraz (-) przy ocenie zbliżającej się do górnej lub dolnej granicy podanej skali.
          28. Sprawdziany i kartkówki oceniane są zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego:

                      0-30 %            - 1

                      31-40 %          - 1+

                      41-45 %          - 2-

                      46-50 %          - 2

                      51-55 %          - 2+

                      56-62 %          - 3-

                      63-69 %          - 3

                      70-75 %          - 3+

                      76-80 %          - 4-

                      81-85 %          - 4

                      86-90 %          - 4+

                      91-95 %          - 5-

                      96-98 %          - 5

                      99 - 100%       - 6

          1. W przypadku istotnych zagadnień związanych z wymaganiami maturalnymi nauczyciel może ustalić inny (niż wymaganie zaliczenia na ocenę dopuszczającą) sposób zaliczenia materiału.
          2. Wymagania edukacyjne obejmują:
          1. na ocenę dopuszczającą – wiadomości i umiejętności łatwe dla ucznia, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu; dopuszcza się pewne braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej;
          2. na ocenę dostateczną – wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, całkowicie niezbędne do dalszej nauki, bezpośrednio użyteczne w życiu codziennym i ewentualnej pracy zawodowej;
          3. na ocenę dobrą – wiadomości i umiejętności nieco trudniejsze, złożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbędne do dalszej edukacji;
          4. na ocenę bardzo dobrą – wiadomości i umiejętności trudne, złożone i nietypowe, przy wykazywaniu się którymi dopuszcza się niewielkie braki;
          5. na ocenę celującą – pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, także trudniejszych i złożonych, mających charakter problemowy, twórczy, wymagających korzystania z różnych źródeł wiedzy.
          1. Roczną lub śródroczną ocenę celującą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne, oraz uzyskał za nie,  co najmniej 50% ocen celujących, jak również spełnia dwa z następujących kryteriów: bierze udział w konkursach z języków obcych i odnosi sukcesy na etapie pozaszkolnym, bierze udział w dodatkowych pracach projektowych (międzynarodowych lub szkolnych), wykonuje ćwiczenia dodatkowe wskazane przez nauczyciela.
          2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie,  co najmniej 50% ocen bardzo dobrych, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny bardzo dobre.
          3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie,  co najmniej 50% ocen dobrych, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny dobre.
          4. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, sprawdziany, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie,  co najmniej 50% ocen dostatecznych, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny dostateczne.
          5. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne oraz uzyskał za nie,  co najmniej 50% ocen dopuszczających, pozostałe oceny cząstkowe w większej części to oceny dopuszczające.
          6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej za pierwszy semestr roku szkolnego, uczeń ma obowiązek zaliczyć wymagane wiadomości i umiejętności z pierwszego semestru realizując program naprawczy.

          Opracował:  Zespół nauczycieli języków obcych

      • Dokumenty