• Chemia

        • 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

          • nauczyciel może zmienić kolejność realizowanych zagadnień i rozszerzać omawiane treści zgodnie z potrzebami uczniów;
          • nauczyciel może wykorzystywać dodatkowe źródła informacji (m.in. materiały autorskie, filmy, zadania z innych zbiorów, tablice, literaturę naukową i popularno­naukową, czasopisma, Internet, programy edukacyjne, wykłady i inne).

          2. ZESZYTY I INNE WYMAGANIA FORMALNE

          • uczeń zobowiązany jest posiadać zeszyt (czytelny i schludny) zawierający notatki z przeprowadzonych zajęć dydaktycznych i prace domowe
          • w czasie lekcji nie dopuszcza się korzystania z telefonów komórkowych, dyktafonów i innych urządzeń elektronicznych.

          3. SPOSOBY SPRAWDZANIA WIEDZY

          • prace klasowe (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone powtórzeniem wiadomości);
          • sprawdziany, testy (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone powtórzeniem wiadomości);
          • kartkówki z bieżącego materiału (mogą obejmować materiał z 3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiedziane);
          • odpowiedzi ustne (ewentualnie praca w grupach, prezentacja pracy domowej, referaty, prezentacje multimedialne itp.);
          • zestawy zadań dodatkowych;
          • konkursy i olimpiady przedmiotowe.

          4. SPOSOBY OCENIANIA

          Kryteria oceny:

          • poprawność merytoryczna;
          • logika i jasność wypowiedzi;
          • rozumienie pojęć i znajomość zagadnień teoretycznych;
          • zastosowanie wiedzy przedmiotowej do rozwiązywania problemów;
          • poprawność językowa;
          • stosowanie odpowiedniego języka do formułowania myśli.

          Prace pisemne oceniane w skali:

          a) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki oraz wszystkie sprawdziany wiedzy i umiejętności półroczne:

          Przedział procentowy
          maksymalnej liczby punktów

          ocena

          0% - 40%

          niedostateczny

          41% - 55%

          dopuszczający

          56% - 75%

          dostateczny

          76% - 90%

          dobry

          91% - 98%

          bardzo dobry

          99% - 100%

          celujący

          b) sprawdziany poziomu przygotowania do egzaminu maturalnego, sprawdziany roczne:

          Przedział procentowy
          maksymalnej liczby punktów

          ocena

          0% - 29%

          niedostateczny

          30% - 37%

          dopuszczający minus

          38% - 55%

          dopuszczający

          56% - 59%

          dopuszczający plus

          60% - 65%

          dostateczny minus

          66% - 71%

          dostateczny

          72% - 79%

          dostateczny plus

          80% - 91%

          dobry

          92% - 97%

          dobry plus

          98% - 100%

          bardzo dobry

          • Wszystkie formy pisemne zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę, konieczność zaliczenia pracy jest sygnalizowana wpisem (nb) w Librusie.
          • Kartkówka jest bieżącym badaniem przygotowania ucznia do lekcji i dotyczy materiału z trzech ostatnich tematów realizowanych na maksymalnie pięciu ostatnich lekcjach. Kartkówki nie podlegają poprawie.
          • Uczeń może również zdobywać za pracę bieżącą na lekcji (+) i (-) i są one przeliczane w następujący sposób na oceny: przy 1 lekcji w tygodniu trzy (+) to ocena bardzo dobra, zaś trzy (-) to ocena niedostateczna, przy 2 lub więcej lekcjach w tygodniu pięć (+) to ocena bardzo dobra, zaś pięć (-) to ocena niedostateczna.
          • Praca klasowa jest przekrojowym badaniem zakresu opanowanej wiedzy i umiejętności obejmującym większą partię materiału określoną przez nauczyciela. Termin powinien być odnotowany w Librusie.
          • Prace klasowe powinny być sprawdzone i omówione z uczniami w ciągu dwóch tygodni od momentu napisania pracy. Nauczyciel wskazuje uczniowi braki i błędy w rozwiązaniach zadań na pracy pisemnej przez krótkie komentarze pisemne lub ustne.
          • Prace pisemne można sfotografować za zgodą nauczyciela. Praca nie może być udostępniana osobom trzecim, nie może być publikowana na forach internetowych.
          • Przy odpowiedziach ustnych nauczyciel wskazuje uczniowi dobre i słabe strony odpowiedzi.
          • W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek ustalić z nauczycielem dodatkowy termin na napisanie pracy klasowej w terminie do 1 tygodnia po powrocie do szkoły.
          • W sytuacji nieobecności usprawiedliwionej ucznia (np.: choroba udokumentowana na podstawie zwolnienia lekarskiego, obóz sportowy, zawody) może on skorzystać z prawa do ustalenia indywidualnego terminu poprawy.
          • Uczeń, który nie poprawił oceny w wyznaczonym terminie traci prawo do następnej poprawy tej pracy.
          • Uczeń ma prawo raz poprawić każdy sprawdzian i pracę klasowa w ciągu 2 tygodni od wpisania oceny do dziennika. Poprawa nie dotyczy oceny bardzo dobrej. Uczeń zgłasza nauczycielowi chęć poprawy oceny. W szczególnych uzasadnionych przypadkach termin ulega wydłużeniu.
          • Uczeń, który unika pisania sprawdzianu, nie przychodzi w określone dni na określone lekcje lub mimo obecności w szkole odmawia napisania tej pracy otrzymuje ocenę niedostateczną.
          • Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika, a przy ustalaniu oceny na koniec poszczególnych semestrów brane są pod uwagę obydwie oceny (uzyskane w pierwszym terminie i z poprawy).
          • Poprawa pracy nie przysługuje uczniowi, który został przyłapany na niesamodzielnej pracy (ściąganiu). Uczeń może poprawić ocenę z przedmiotu dzięki innym sprawdzianom.
          • Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych. Najważniejsze są oceny z prac klasowych, sprawdzianów, testów, potem kartkówek i odpowiedzi ustnych następnie te z prac domowych, pracy w grupach.
          • Przy wystawianiu oceny semestralnej brany jest także pod uwagę wkład pracy, aktywność, systematyczność i postępy ucznia.
          • Do uzyskania oceny pozytywnej, konieczne jest zaliczenie wszystkich przekrojowych prac pisemnych (sprawdzianów, prac klasowych).
          • Nauczyciel może podwyższyć uczniowi ocenę roczną w szczególnych sytuacjach, np.: za aktywny udział ucznia w konkursach i osiągnięcia w tym zakresie.
          • W przypadku nieobecności na zajęciach uczeń ma obowiązek samodzielnie nadrobić zrealizowany materiał.
          • W przypadku promocji warunkowej uczeń jest zobowiązany do zaliczenia materiału z poprzedniej klasy w ciągu bieżącego roku szkolnego. Tryb i formę zaliczenia uczeń ustala indywidualnie z nauczycielem.
          • Uczeń, który w klasie maturalnej zadeklaruje chęć zdawania matury z danego przedmiotu na poziomie rozszerzonym powinien uzyskać pozytywne oceny z prac obejmujących materiał z podstawy programowej na poziomie rozszerzonym.

          5. MOŻLIWOŚĆ I FORMY POPRAWIANIA PROPONOWANEJ OCENY ROCZNEJ

          Według Statutu Szkoły proponowana ocena roczna z zajęć edukacyjnych może zostać podwyższona w następującym trybie:

          • uczeń niezwłocznie po zapoznaniu się z przewidywaną oceną zwraca się do nauczyciela uczącego danego przedmiotu z pisemną prośbą o jej podwyższenie wraz z uzasadnieniem
          • nauczyciel po otrzymaniu prośby sprawdza, czy uczeń spełnia formalne wymagania - brak nieusprawiedliwionych nieobecności oraz frekwencja min. 80%
          • po sprawdzeniu powyższych danych nauczyciel informuje ucznia o odmowie podwyższenia oceny lub wyznacza mu termin przeprowadzenia testu lub wskazuje inne rozwiązanie przewidziane w Statucie Szkoły - praca pisemna sprawdzająca poziom wiedzy i umiejętności lub wykonanie/poprawienie wszystkich wskazanych przez nauczyciela prac

          6. NIEPRZYGOTOWANIE DO LEKCJI

          W trakcie całego semestru uczeń może zgłosić:

          • w przypadku klas, które w cyklu tygodniowym mają jedną lub dwie godziny zajęć lekcyjnych - raz nieprzygotowanie do zajęć (brak pracy domowej, niedyspozycja, brak gotowości do pisania niezapowiedzianej pracy kontrolnej, odpowiedzi ustnej);
          • w przypadku klas, które w cyklu tygodniowym mają trzy lub więcej godzin zajęć lekcyjnych - dwa razy nieprzygotowanie do zajęć;
          • za kolejne nieprzygotowanie stawiana jest ocena niedostateczna (w sytuacjach wyjątkowych (losowych) nauczyciel może usprawiedliwić nieprzygotowanie ucznia do zajęć);
          • uczeń zgłasza nieprzygotowanie przed sprawdzeniem listy obecności.

          Uwaga! Nieprzygotowanie nie obowiązuje:

          • na wszystkich zapowiedzianych pisemnych formach sprawdzania wiedzy
          • na trzy tygodnie przed klasyfikacją
          • przy rozliczeniu prac długoterminowych

          7. ZASADY WYSTAWIANIA OCEN SEMESTRALNYCH

          Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania wykraczające, tzn. obejmujące wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza realizowany program nauczania w danej klasie:

          • inicjuje akcje wykraczające poza ramy programowe,
          • sporządza z własnej inicjatywy materiały stanowiące pomoc przy realizacji treści programowych,
          • posługuje się bogatym słownictwem specjalistycznym,
          • jest finalistą lub laureatem olimpiady,
          • jest finalistą lub laureatem konkursu przedmiotowego zorganizowanego pod patronatem wojewódzkiego kuratora oświaty.

          Wymagania wykraczające obejmują treści niezawarte w programie nauczania, mają charakter naukowo - specjalistyczny i znaczny stopień trudności. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

          • opanował umiejętności określone na ocenę bardzo dobrą,
          • ma wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w danej klasie,
          • samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł,
          • rozwija swoje zainteresowania,
          • biegle rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,
          • przedstawia oryginalne sposoby rozwiązania zadań i samodzielnie rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
          • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach z danego przedmiotu,
          • pomaga organizować szkolne konkursy przedmiotowe.

          Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

          • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania realizowanym w danej klasie,
          • opanował umiejętności określone na ocenę dobrą oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami z różnych działów, logicznie je łączy, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne zawarte w programie nauczania,
          • stosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów łączących różne działy,
          • swobodnie posługuje się terminologią.

          Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające, które dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych:

          • posługuje się wiadomościami, które są rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych,
          • potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania teoretyczne i praktyczne, korzysta przy tym ze słowników, tablic i innych pomocy naukowych, w tym w wersji elektronicznej.

          Wymagania obejmują treści o zwiększonym stopniu trudności, rozszerzone, przydatne do stosowania, użyteczne ogólnie w praktyce. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

          • nie przyswoił w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,
          • opanował umiejętności określone na ocenę dostateczną oraz poprawnie rozwiązuje i wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
          • w obrębie danego działu umie powiązać różne prawa, zjawiska i zasady oraz zastosować je do rozwiązania zadań i problemów teoretycznych.

          Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe obejmujące treści przystępne, proste, uniwersalne, niezbędne do dalszej nauki, użyteczne praktycznie dla ucznia. Ocenę dostateczną uzyskuje uczeń, który:

          • opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową na podstawie wymagań minimum programowego,
          • ma umiejętności określone na ocenę dopuszczającą oraz rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
          • interpretuje wzory i prawa w sposób odtwórczy, opisuje zjawiska, posługując się odpowiednią terminologią, potrafi odczytać i interpretować wykresy.

          Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne dotyczące zapamiętania wiadomości:

          • jest w stanie zapamiętać i przypomnieć sobie treści podstawowych praw, najważniejszych zjawisk,
          • rozwiązuje przy pomocy nauczyciela proste zadania teoretyczne i praktyczne,
          • do wymagań koniecznych jest zaliczane również opanowanie najbardziej przystępnych, najczęściej stosowanych i praktycznych treści programowych.
          • zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki danego przedmiotu oraz przydatne w życiu codziennym.

          Zatem ocenę dopuszczającą uzyskuje uczeń, który:

          • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
          • zna treść podstawowych praw oraz najważniejsze definicje,
          • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, odczytuje wartości z wykresów, umie sporządzić wykres na podstawie tabeli.

          Ocenę niedostateczną uzyskuje uczeń, który nie spełnia poziomu wymagań koniecznych:

          • nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
          • nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych ani praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
          • nie zna treści i zastosowań podstawowych praw i pojęć.

          8. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O WYNIKACH W NAUCE

          Zgodnie z ogólnoszkolnym harmonogramem spotkań z rodzicami:

          • przez wychowawcę
          • na wywiadówkach bezpośrednio z nauczycielem uczącym przedmiotu
          • przez dziennik elektroniczny Librus.

          9. PRACA ZDALNA

          W sytuacji zawieszenia zajęć możliwa jest praca zdalna z zespołami klasowymi oraz zdalne ocenianie. Dokonuje się to za pośrednictwem przeznaczonych do tego celu platform edukacyjnych i aplikacji (np. Office 365).

          Zdalne nauczanie może odbywać się przez:

          • wysyłanie prac/poleceń/zadań/materiałów drogą elektroniczną (np. w Librusie);
          • przeprowadzanie zdalnych lekcji/ spotkań online (Teams) z poszczególnymi klasami lub indywidualnie z uczniami (w razie potrzeby konsultacji); przeprowadzanie prac klasowych generowanych przez aplikację MS Forms, do których uczniowie uzyskują dostęp za pośrednictwem linków;
          • za pomocą telefonu i aplikacji np. Whatsup.

          Ocenianie w takiej sytuacji może polegać na:

          • ocenie aktywności ucznia na lekcji online;
          • ocenie dłuższej odpowiedzi ucznia w czasie trwania lekcji online;
          • ocenie pracy klasowej w MS Forms;
          • ocenie prac pisemnych/zadań/ćwiczeń odesłanych przez ucznia drogą elektroniczną nauczycielowi.

          Poprawa oceny może odbywać się na podstawie zasad ustalonych indywidualnie przez nauczyciela, zgodnie z dostępnymi, powyższymi możliwościami ograniczonego kontaktu bezpośredniego lub pośredniego z uczniem.

          Metody pracy i oceniania nauczyciel może modyfikować w zależności od zmieniających się warunków pracy, dostosowując je do danych okoliczności (np. braku dostępu do Internetu czy drukarki).

      • Dokumenty